Fighter in the Wind (2004)
Rezumat: Un tanar luptator corean de Taekwondo ajunge in Japonia aproape de sfarsitul celui de-al Doilea Razboi Mondial cu speranta de a deveni un pilot de vanatoare dar ajunge pe strazi luptand impotriva rasismului, crimei organizate, soldatilor americani si cu propria frica de a nu da gresi ca si practicant de arte martiale. Se retrage timp de doi ani in munti pentru a-si antrena corpul si se intoarce sa se razbune.
* * * * * * *
Fighter in the Wind este un portret dramatizat si stilizat al vietii lui Masutatsu Oyama, fondatorul Kyokushinului sau cum este cunoscut in film dupa numele sau original corean, Choi Baedal. Totusi filmul nu reuseste sa expuna adevarata viata a lui Oyama a carui existenta este mai fascinanta decat oricare actiune din filme dupa cum se si observa din luptele sale cu taurii si declaratia pentru New York Times ca fiind “cel mai puternic om din lume”. Acestea fiind zise, Fighter in the Wind ramane un film foarte captivant si cu scene care te tin cu sufletul la gura.
In 1975, Mas Oyama a colaborat cu studentul sau Sonny Chiba la o trilogie despre viata sa incepand cu Karate Bullfighter. Dupa cum ne si asteptam de la Sonny Chiba, filmele exagerau foarte mult scenele din viata lui Oyama.
La momentul respectiv, Oyama devenise un erou in folclorul japonez dupa ce s-a antrenat doi ani singur in munti ca un Musashi Miyamoto modern, a invins nenumarati luptatori din toata lumea care l-au provocat, s-a luptat cu 52 de tauri si intr-un final a fondat “cel mai puternic karate”: Kyokushin, care si astazi are multi adepti in intreaga lume. Astfel este de inteles de ce dupa zece ani de la moartea sa, Corea isi
onoreaza cetatenii cu un film care mentine spiritul lui Oyama viu, mai degraba decat faptele reale.
Daca Karate Bullfighter s-a concentrat pe viata lui Choi Baedal dupa cei doi ani de antrenament in munti, Fighter in the Wind incepe mai devreme cu calatoria lui din Corea in Japonia unde spera sa devina un pilot de vanatoare. Dar discriminarea si
sfarsitul razoiului l-au impins pe Chio (Yang Dong-geun) pe strazi alaturi de alti imigranti coreeni, toti incercand sa supravietuiasca.
Demoralizat si atacat de yakuza si Masaya Kato, ofiter in armata nipona si maestru in karate, Choi este salvat de fostul sau mentor si compatriot Bumsoo (Jeong Du-hong). Acesta ii arata lui Choi calea lui Musashi si tehnicile de karate nipone, ajutandu-l sa-si recapete respectul de sine ajutand femeile japoneze agresate de soldatii americani. Ajunge sa se si indragosteasca de o gheisa (Aya Hirayama). Dar cand Bumsoo este ucis de yakuza, Choi se retrage in munti unde
planuieste sa devina cel mai bun luptator.
Dupa antrenamente foarte dure, acesta reuseste sa se intoarca in societate cu un corp extrem de bine antrenat si incepe sa-i provoace si sa-i si invinga pe cei mai renumiti maestrii de arte martiale din Japonia. Dupa ce reuseste sa omoare un om pentru a se apara, Choi se duce umil la vaduva si fiul acesteia pentru a-si recapata onoarea, dupa care se intoarce pentru a-l infrunta pe rivalul sau Kato, ajuns intre timp presedintele asociatiei artelor martiale din Japonia.
Fighter in the Wind este a treia colaborare intre regizorul Yang Yun-ho si actorul Yang Dong-geun dupa dramele Zzang (1998) si White Valentine (1999). La inceput, actorul Dong-geun parea o alegere neinspirata pentru a juca rolul lui Oyama, dar a reusit sa expuna emotile intense ale personajului. Deasemenea a interpretat bine scenele impunatoare de actiune carora le-a fost data o mare atentie detalilor pentu a expune forta la care ne asteptam.
Oyama este cunoscut pentru pumnii sai naucitori si loviturile de picior puternice pe care am si apucat sa le vedem in scenele unde adversarii erau doborati unul dupa altul. Nu s-a limitat doar la maestrii de karate ci i-a provocat pe toti luptatorii de top ai Japoniei. Asta inseamna ca putem vedea cum luptatorii de judo, aikido si ninjutsu nu reusesc sa-si impuna stilul impotriva fortei brute a lui Oyama.
Este frumos sa-l vedem pe Jeong Du-hong (Spin Kick, No Blood No Tears), unul dintre regizorii si actorii de top ai Coreei in materie de filme cu arte martiale, cum joaca rolul mentorului lui Oyama. El este cel care ii arata lui Oyama cartea lui Musashi “Cartea celor cinci inele” si il indruma spre succes. Aici se poate vedea cel mai bine nationalismul, prin incercarea de a pastra cultura si tehnicile de lupta coreene printre imigranti, chiar daca imprumuta si din tehnicile de karate nipone pentru a-si imbunatati stilul.
Tehnic vorbind, Fighter in the Wind este foarte bine lucrat. De la decor pana la scenele de lupta, fiecare detaliu este bine pus la punct. Asta face din film sa fie un exemplu si unul dintre cele mai bune filme coreene ale anului. Pana si soundtrackurile de chitara electronica iti arata cum se zbate Oyama sa devina cel mai bun luptator, chiar daca in anii ’40 nu exista asa ceva.
Totusi sunt unele detalii minore care ar putea fi imbunatatite. Parul lui Oyama care-i acopera jumatate din fata inspirat din anime, la inceput scenele dramatice sunt oarecum transformate in comedie. Mai este si scena unde Oyama isi rade spancenele chiar daca isi lasa parul sa creasca haotic. Probabil ca regizorul a vrut sa arate o oarecare motivare a lui Oyama de a nu se intoarce la civilizatie pentru ca era o rusine sa iti arati fata in public avand spancenele rase. Am fost putin dezamagit sa vad trecerea rapida de la scenele de lupta si emotie la scenele care iti insufla un oarecare calm. Merge pentru un film de actiune si tocmai din acest motiv, petru ca sunt unele goluri, ramane un film frumos cu arte martiale.
Lasand faptele reale din viata lui Mas Oyama, pe care publicul ar trebui sa le stie pentru a putea intelege acest film asa cum ar trebui, povestea expusa este una epica prin faptul
ca vrea sa arate spiritul de luptator al acestui om,. Filmele de arte martiale sunt multe si se uita repede, dar putine arata lucrurile fundamentale: perseverenta si multa munca. Si cum fiecare luptator adevarat stie ca acestea stau la baza artelor martiale, Fighter in the Wind este apreciat tocmai pentru ca a reusit sa expuna aceste fundamente si mai ales pentru ca-l putem vedea pe Oyama punandu-le in practica.
In incheiere vreau sa mai spun ca Mas Oyama este un simbol pentru multi practicanti de arte martiale si ramane o sursa de inspiratie pentru toti.